Malam tadi

saya mengelat

saya tak masak

sebab anak saya nak makan pizza

mana dan nak uli pizza

maka saya ke pizza hut

saya order suami saya bayar

ketika saya membawa anak saya pergi cuci tangan sebelum makan..saya terpandang satu pasangan sedang makan…saya tak tau mereka suami isteri ke adik beradik ke sahabat ke..teman tapi mesra ka saya tau tahu

Saya tengok mereka sedang makan…

Kemudian saya bangun untuk cuci tangan lagi saya dapati mereka sudah pulang dengan meninggalkan sisa makanan yang amat banyak dan menyaklitkan mata serta hati saya

dah tahu jenis tak makan banyak jangan la order makanan banyak banyak

kalau order..makan la sampai habis ataupun bungkus la bawa balik

ini air masih bersisa 3/4 gelas…

pizza ada 2 slices lagi…

Bayangkan kat luar sana berapa banyak lagi manusia sedanga kebulur.,..bayangkan laaaaaa

Kalau dah tahu makan tak banyak jangan la ikut nafsu order itu ini

keluarga saya memang tak pernah kebulur tetapi kami dulu dulu makan hanya untuk meneruskan hidup

beras memang ada…lauknya ikut poket laa..kalau musim hujan takleh motong getah..makan ja ikan masin ka telur ayam kampung(organik) ka…sayur asin asin ka..bayam tanah ka….

Alhamdulillah makan juga kan

Tak pernah makan Pizza…KFC..McDonald..jauh sekali la Nando’s Johny;s yada yada…

Maka..kami memang amat ‘berkira’ bab makan la ni..

berkira bukan kedekut..berkira ..makan jangan membazir!!!

owwhh la ni memang saya makan sedap sedap sebab saya masak sendiri kecuali pada hari mengelat

hahahahahahhahaha

Moral of the story

hargai makanan anda…

kalau dah masak atau beli tu makanlah sampai habis jangan nak bazir bazirtkan!

Related Posts with Thumbnails