Saya bercadang nak buat cadar ataupun apa tu orang panggil?fitted bedsheet?

entah la itu cadar bergetah tu la

saya pun apa lagi…mencarilah ilmu

saya taip

HOW TO SEW FITTED BEDSHEET

kemudian keluarlah berbondong-bondong(???)

Saya ambil yang mana saya rasa senang la..

aripada pembacaan saya ramai yang ajar macam ni…

OK saya kongsikan ya…ehh ko bercakapa dengan sapa?

sebelum itu..saya konon nak belilah kain nak jahit buat cadar ni kan..sekali..kain pattern tak lawa…dan mahal…baik beli ja yang siap di pasaran tuh kahkahkah…tak berbaloi!!!

Cara menjahit cadar bergetah

tilam

Rajah di atas sebagai rujukan

L : Panjang tilam

W: Lebar tilam

H : ketebalan tilam

T : kepanjangan yang bakal berada di bawah tilam(???) ikut ja la…ok…ukurannya adalah 8” yakni dalam 20cm..betulkan??

OK…

sila ke kedai jual kain dan belilah kain yang khas untuk buat cadar ataupun kalau rajin belilah mana mana kain yang patut dan pandai-pandailah fikir nak jahit macam mana bagi lebar kain bersesuaian….

musekinin nya saya!

musekinin_ tak bertanggungjawap

OK…kelebaran kain yang diperlukan…

panjang : L  + (2H +2T)

lebar : W  + (2H +2T)

Bagi setiap bucu kain potong bagi bentuk seperti di bawah dengan ukuran T + H

bucu

kiranya kita akan potong buang segiempat sama ataupun omputih panggil SGUARE bukan rectagle tauuuu

kemudian cantumkan bahagian sisi  kedua-dua bucu yang telah dipotong itu

dah cantum semua bucu, mulakan menjahit klim…tapi…bagi setiap bucu sila buat ruang untuk masukkan getah….dah masukkan getah nanti barulah jahit semula…

jarak nak buh getah tu sila rujuk bedsheet anda yang sedia ada..hahhahaaaa

mata mata musekinin da!

saya belum jahit pun tapi beriya kan…

saya baru ja belikan anak aya cadar baru..sebab tak TERjahit…gambar car 2..hahhahaaaa

nanti kalau ada sale kain untuk buat cadar saya pasti akan jahit!!!

bila baca balik rasa macam susahnya orang nak faham hahhaa….

kalau tak faham sila tanya laaa..kihkihkih

Related Posts with Thumbnails