Memandangkan saya sedang sibuk barat sarat meluat hahahaa…seru dulu mood nak menulis specs pada hari ini…Allahhuakbar!

Saya nak kongsi SATU rahsia…kahkahkahkahkah…menyampah tak baca

Saya nak cerita tentang rahsia alam..kahkahkah..bukan rahsia masakan Jepun…

Orang Jepun ni selain DASHI..yakni stock ikan/kombu yada yada…mereka juga SUKA buh benda-benda berikut di dalam masakan depa….

sake- arak depa la

mirin; sweet sake

kosyo-black pepper

syoga beni- ala halia merah pink tu….ni saya dah sharekan resepi….

Selalunya saya…kalau sake memang saya sah sah tak akan buh la dalam masakan saya….omit saja..

mirin?

apakah alternatif mirin??

sake campur gula!

kok sake ko tak buh ko nak buh mirin??saya juga kalau tau ada makanan tu masuk mirin saya tak jamah juga…

Jadi..apakah saya gunakan untuk menggantikan mirin??? Nak tahu??Teringin nak tahu???

taraaaaa

ayaq

cuba teka apa ini?

Ini adalah jus epal…Jus epal yang saya beli di pasaran kehkehkeh..inilah pengganti mirin saya!.Anda boleh cuba juga jika mahu…Kalau rajin buat je jus sendiri….

Saya ke usco malam tadi..sebenarnya ke TGV untuk beli tiket wayang SEEFOOD..ehhh SEAFOOD??ntaaahhh..lajak le masuk supermarket kan…

saya beli….taraaa,,,

bahan-bahan…masakan laaaa

segala

Dari kiri…bahan untuk dashi la..bonito flakes etc…paling kanan..wakame..yakni..rumpai laut la juga…saya nak buat wakame udon..yakni..kake udon buh wakame hahahahhahahahaa

meleleh lioq walaupun dah kenyang kakaakkakakaaa

udon

Ambik gambar dala gelap…yakiudon..udon goreng daaa..versi japanese juga laaaa..fusion..fusion….

Mau resepi??Nantikan entry selanjutnya…he elehh….

Anak saya pun bawa bekal yang sama..kami berdua je bawa bekal yang seorang lagi tu pi la makan dengan kawan kawan…hahahhhahahahaha

Related Posts with Thumbnails